Cvičení nás baví – výběr pohybové aktivity podle věku dítěte od narození do puberty

S dětmi se dá dělat mnoho zajímavých činností – jak sportovních, tak vůbec zájmových. Při každé z nich je však třeba dbát na jejich psychomotorický vývoj. Nic bychom neměli uspěchat. Není pravda, že když dítě umí v sedmi měsících stát, nebo snad dokonce i chodit, že je v něčem lepší nebo chytřejší. Spíš je pravda, že toto dítě bude mít v dospělosti problémy se zády a s celkovým držením těla. 

Děti bychom neměli přetěžovat, ale ani zanedbávat. Měli bychom najít zlatou střední cestu. Pohyb by je měl bavit a těšit.
V tomto článku vám poradím, jakou aktivitu s dítětem volit dle jeho psychomotorického vývoje tak, abyste byli spokojeni vy i vaše dítě.

Plavání 

Už jste někdy viděli dítě, které chodí po špičkách? A nevěděli jste, proč tak chodí?
Máte skoliózu, lordózu, kyfózu? Kratší nohu? Přemýšleli jste, čím by to mohlo být?
Je to špatnou manipulací s novorozencem a kojencem. A následně se špatně naučenými pohybovými stereotypy.
Naši rodiče s námi mysleli vše dobře, a proto když viděli šťastné dítě v chodítku nebo hopsadle, pořídili nám jej také. Abychom byli také tak šťastní. A my jsme šťastně hopsali až do zkřivení páteře.
Takovýchto případů najdete v textu několik a já jsem ráda, že jste otevřeli právě tento článek, a tak budete určitě mnohem lépe informovanými rodiči, než byli ti naši.

Plavání 

Narodí se nám dítě a domů si přivezeme novorozence.

Je to nejkratší období našeho života, tak mu budeme věnovat nejméně času a mnoho pozornosti.
Klasifikace novorozence se různí, někde je uvedeno, že novorozenec je do 8. až 9. dne po porodu, jinde do druhého měsíce. Já počítám s tím, že novorozenec je dítě do druhého měsíce od narození.

Plavání 

V tomto období je nejdůležitější správná manipulace s dítětem, takzvané klubíčkování. Pokud s dítětem správně manipulujeme a hodně na něj při manipulaci mluvíme, pomáháme jeho správnému rozvoji. V tomto věku je manipulace brána jako cvičení s dítětem. Pokud tedy budeme děťátko pravidelně polohovat a přenášet, může z toho vzniknout až 15 minut cvičení pro dítě.

Další aktivity se v tomto věku ještě nedoporučují.

Plavání 

S děťátkem se dá už plavat ve vaně v domácím prostředí. Je hodně maminek, které to vyžadují. Můj osobní názor je, že si maminka musí na své dítě zvyknout, vytvořit si režim a klidné prostředí
a až potom pro ně hledat přiměřené aktivity. Nic Vám neuteče.

Jak vypadá správná manipulace? Klubíčko, tygřík, přetáčení na bříško…   FOTKY

 

Kojenec ve druhém až čtvrtém měsíci

Dítě vyžaduje od matky maximální pozornost. Když ji zahlédne, reaguje úsměvem. Brouká si, dychtivě pohybuje celým tělem. Pěstičky, které mělo zatnuté, se postupně uvolňují. Pohyby již nejsou křečovité, začínají být uvolněné, někdy i cílené.

Co cvičit v tomto období?

Opět je důležitá správná manipulace. Na souši ukazujeme děťátku hračky, a to ve výšce nad obličejem kolem třiceti centimetrů. Hračky vybíráme barevné, šustivé, lesklé… Při manipulaci vhodně děťátko přetáčíme ze zad na bříško a zpět. To vše vás může naučit kvalifikovaná instruktorka.

V tomto období vytáhnou někteří rodiče lehátka, jsou to takové prohnuté podložky, do kterých dítě položíte, postavíte třeba na kuchyňskou linku a ono vás může sledovat i při práci. Pokud chcete dítěti udělat větší radost, koupíte mu to nejdražší lehátko, které bliká, hraje, houpe se… Nejenže jsou to vyhozené peníze, zároveň tím svému dítěti ubližujete.

Toto období je specifické tím, že dítě chce být stále s vámi, a tak reaguje křikem, když vás nevidí. Nejideálnější je dát si dítě do šátku. V šátku je děťátko v klubíčku a zároveň musí vyvažovat vaši chůzi, tím tedy opět cvičí a posiluje všechny své svaly. Je ovšem třeba pamatovat, že ani šátek není výhra na každou minutu. Maximální čas strávený v šátku pro správný psychomotorický vývoj v tomto věku jsou dvě hodiny denně, s přestávkami.

Já jsem to dělala tak, že pokud jsem musela něco nezbytného udělat, uvázala jsem si dítě do šátku a 15–20 minut vykonávala činnosti, při kterých bych normálně nemohla držet dítě v náruči. A pak jsem jej položila na deku. Od začátku tohoto období je nejlépe, pokud máte doma na zemi neustále připravenou deku a na ní dokola rozestavěné hračky nebo nad ní hrazdičku.

 

Dítě v tomto věku už může začít s plaváním, které ale stále probíhá doma v domácím prostředí ve vaně. Cvičí se správná manipulace a abeceda potápění. Plavání nesmí trvat déle než 15 minut včetně svlékání, hygieny a závěrečné masáže.
Předpokládám, že samozřejmě všichni vědí, že abychom se mohli děťátku věnovat se správnou manipulací, musí mít zabezpečeny základní biologické a psychické potřeby.
Mezi ty biologické patří spánek, nasycení, čistota a teplo. Psychické jsou láska, jistota, bezpečí, uznání, podněcování. Pokud tyto potřeby do jednoho roku neplníme dostatečně, nemá smysl s dítětem cvičit nebo jakkoliv manipulovat.

 

Kojenec ve čtvrtém až šestém měsíci

Mezi dětmi na počátku tohoto období a na jeho konci jsou značné rozdíly. Dítě během tří měsíců zesílí, což mu umožňuje lépe navazovat kontakt s okolím. Dokáže se pohotově převalovat ze zad na bok, na bříško a zpět. Ruce jsou již zcela uvolněné, dítě zvládá vědomý úchop. Přitahuje se do sedu. Zdokonaluje se rovněž souhra smyslového vnímání – otáčí se za zvukem. Dokáže si předávat předměty z jedné ruky do druhé.

Co se týče cvičení, v tomto věku aktivně pomáháme dítěti přetáčet se ze zad na bříško a zpět. Rozkládáme hračky kolem deky tak, aby dítě bylo nucené pivotovat.
Zpíváme, při hře vytváříme klidné zvuky a chceme, aby se dítě otáčelo za zvukem.

Často je pokládáme na bříško.

 

V tomto období hodně rodičů napadne dítě posadit. Ti lepší dítě posadí do autosedačky, lehátka. Ti vynalézavější vypodloží dítě polštáři. Byla bych ráda, abyste si uvědomili, že pokud to dítě neumí samo, nepomůže mu, když to uděláme za něj. Svaly dítěte ještě nejsou tak silné, aby bez potíží dokázalo delší čas sedět.

 Co se týče pohybových aktivit, je skvělé chodit s dítětem do cvičení rodičů s dětmi, kde maminka nejenom přijde do kontaktu s jinými matkami, ale také více procvičí správnou manipulaci. (Nikde není řečeno, že s dítětem nemůže chodit tatínek!) Ve finále dítě vychytá první rýmečky.

Můžete také plavat, stále doma ve vaně. V tomto věku jsme schopni své dítě naučit se potápět. Co je však nejdůležitější – učíme je zejména samostatnou polohu na zádech, která je velmi prospěšná pro jeho vývoj. Aby se udrželo na hladině ve splývavé poloze, musí zapojit všechny svaly, a to zvláště krční, hrudní a bederní páteř a břišní svaly. Děti v tomto věku tuto polohu milují.

 

 Batole ve věku šesti měsíců až jeden rok

Vývoj v druhé polovině roku je charakteristický zdokonalováním pohybových dovedností. Dítě se osamostatňuje, rozumí jednotlivým slovům a větám týkajícím se denního života, začíná slovně komunikovat. Touha půlročního dítěte vše poznávat jej vede často do polohy na bříšku. Posazování dítěte omezujeme na minimum, nejenže bychom mohli poškodit slabou páteř, ale nesprávné držení těla poškozuje také vnitřní orgány. Dítě má sedět, až když se posadí samo. Naučí-li se sedět příliš brzy, většinou zanedbává lezení, což má pro něj mnohem větší význam. Lezení je velmi důležité pro správný vývoj páteře. Dítě, jež hodně leze, se naučí brzy stavět na nohy. Rozvoj lezení, stoje a chůze spolu úzce souvisí, neboť na sebe navazují.

Správný psychomotorický vývoj dítěte

šesti měsících v poloze na bříšku si osahává kolínka a přitahuje hlavičku nebo zadeček. V sedmi měsících si strčí do pusy celou pěstičku nebo chodidlo. Je to velmi důležité pro posílení zádových
a břišních svalů – někteří rodiče toto nesmyslně zakazují. V osmi měsících se staví na všechny čtyři, začíná se houpat zepředu dozadu. Někdy začínají děti lézt couváním. V devíti měsících dokáže koordinovaně lézt dopředu, jako pejsek. V této době se již samostatně posadí na bok. Mezi desátým a jedenáctým měsícem obratně podlézá stůl a židle, dokáže vylézt na schůdek. Dokáže se postavit
a držet se pouze jednou rukou. Mezi 11. a 12. měsícem dokáže samostatně stát a obcházet kolem nábytku. Do 15. měsíce začíná chodit samo. Kolem 17. měsíce se umí předklonit bez držení a vzít si hračku ze země. Kolem 18. měsíce je schopné vědomě smrkat nebo zadržet čůrání.

Není vhodné uspěchat vývoj používáním různých chodítek a hopsadel, ve kterých dítě visí a odráží se špičkami. V takovém případě se dítě nenaučí střídavému pohybu nohou (což souvisí s následnou dyslexií), bortí se mu páteř – téměř všichni dnešní třicátníci mají skoliózu (v té době byla moderní hopsadla zavěšená v rámu dveří). Neposazujeme dítě, pokud to neumí samo, neulehčujeme mu jeho vývoj.

 

V sociálních projevech je dítě v tomto období velmi závislé na osobě, která o něj pečuje. Na cizí osobu reaguje zpočátku odmítavě. Nepostupujeme-li násilně a držíme je v náruči, začne brzy zvědavě pokukovat, osmělí se a naváže kontakt. Dítě si v tomto období rádo hraje, ale hra nesmí být dlouhá
a stereotypní. Také už má svou oblíbenou hračku. Má rádo smích, ale ne příliš hlučný. Kolem devátého měsíce začíná napodobovat.

 Vše výše uvedené využíváme při hrách a cvičení, motivujeme dítě k přelézání překážek, chození do kruhu, lezení tunelem, postavit se na špičky, překročit provázek, hodit míček, vkládat předměty do otvoru, navlékat kroužky. Opět si myslím, že je velmi vhodné chodit do kvalitního cvičení nebo plavání rodičů s dětmi, kde je instruktorka, která má spoustu nápadů, ty se vám budou hodit i doma.

 Ve vodě se děti učí aktivně potápět a všechny základní plavecké dovednosti. Plavání v tomto věku je zejména o správné manipulaci, poloze na zádech a výuce potápění. To vše v tomto období velmi prospívá psychomotorickému vývoji dětí.  

 

Batole od jednoho roku do tří let

Toto období dělíme na mladší batolivý věk – do dvou let, a starší batolivý věk – do tří let.

Na konci prvního období by dítě mělo znát až 300 slov a používat věty o délce dvou až tří slov. Udrží už delší dobu pozornost, tělesný vývoj se zpomaluje, řeč zaostává za pochopením, s tím souvisí první období vzdoru. Dítě má obrovskou pasivní slovní zásobu, ale neumí se vyjádřit. V tomto období je třeba dodržovat pevný režim dne a mít na paměti, že vzdor dítěte má své důvody. Nedělá vám nic naschvál, toto období jsme si prožili všichni. Je třeba svému dítěti věnovat ještě více lásky a trpělivosti.

 

Na konci batolivého období, tedy ve třech letech už zná dítě až 1000 slov.
Chodí rádo do kolektivu, kde si ale hraje samo. Mělo by zvládat samoobsluhu, jíst lžící apod. Prodlužuje se doba zapamatování, ovšem stále má dítě v tomto období bezděčné a mechanické vybavování.
Toho využíváme při cvičení. Používáme básničky, které procvičujeme zároveň s motorikou. Všichni znáte bramboru.
Učíme se kopat do míče, hodit míč. Přelézat, přeskakovat, skákat – ještě neumí skákat na jedné noze, nejsou toho schopny, proto to po nich ani nechceme. Učíme předklony, kotouly, válení sudů. Cvičení může trvat i půl hodiny.

 Opět je vhodné cvičení i ve vodě, kdy děti učíme základní plavecké dovednosti, orientaci ve vodě
i pod vodou, polohu na zádech, výdechy do vody, skákat do vody, napodobovat pohyby rukama
i nohama. Nečekejte, že se naučí plavat.

Málokteré dítě do tří let umí plavat samostatně. Jsou výjimky, které se naučí skočit do vody bez pomůcky a dohrabat se ke kraji. O plavání se ale nedá mluvit.

 

Dítě od tří do šesti let

Ve čtyřech letech je dítě schopné mluvit v jednoduchých větách. V pěti už rozumí a umí používat minulý a budoucí čas, v šesti letech již zvládá věty o více slovech. V tomto období se začíná výrazně projevovat temperament, děti se začínají identifikovat se svým pohlavím, uvědomují si, co je správné a co není. Je to období, které přináší nejméně výchovných problémů.

Po čtvrtém roce začne převahovat jedna hemisféra. Děti mají bohatou fantazii.

 Všechny tyto schopnosti můžeme využít při aktivním cvičení s dětmi. Při cvičení používáme příběhy, například jóga jako zvířátka.

Děti v tomto období milují kolektiv, ale stále nejsou schopné zcela pochopit hru (vybíjenou J) naopak házet s balónem už zvládnou (výborná je vyvolávaná, na mouchy), kopání do míče,

  • opičí dráhy.

Už můžeme zařazovat nějaký zábavný kroužek – tančení, gymnastika, fotbal, florbal, hasiči, plavání. Ideální je však vybírat kroužek, kde sice bude v kolektivu, ale nebude se muset zapojovat s ostatními dětmi. Činnost provádí samo, i když v kolektivu.

 Období mladšího školního věku

Tělesný růst se zpomaluje, dítě se stává štíhlejší, jemná motorika je vyvinuta, řeč má funkci komunikační, rozvíjí se logické myšlení – je schopné si vytvářet vlastní teorie, city jsou trvalejší – uzavírá přátelství, svět dospělých se stává vzorem, zájmy má proměnlivé a dítě je málo vytrvalé.

 V tomto období je dobré dávat dětem různorodé podněty ke sportu, ideálně jezdit na kole, běhat, plavat, hrát si s míčem, tančit. V tomto období si většinou dítě vybere sport, který ho nejvíce zaujal.

 Co je však důležité mít na paměti: dítě do 12 let by nemělo mít jednostranné sportovní zatížení! Proto vrcholové hraní fotbalu, hokeje, tanec, plavání je naprosto nevhodné, pokud tento pohyb není kompenzován jiným zcela odlišným pohybem. Jestliže dítě v období mladšího školního věku neúměrně zatížíme, mohou vzniknout nesprávné pohybové stereotypy, úrazy kloubů a šlach.

 

Období středního školního věku – od 10(12) – 15(16) let

Puberta.

Z dětí se nám stávají malí dospělí, pohlavně dozrávají, rychleji rostou, provází je duševní neklid a sebehodnocení. Pozornost věnují zevnějšku, jsou více citliví, často nervózní, podráždění, neklidní, výbušní a nespokojení. Navzují důvěrná přátelství, sdílejí tajemství. Smyslové orgány dosahují vrcholu své výkonnosti.  

Je to období „k pomilování.“ (Mám doma dvě puberťačky a mimino J.)
V tomto období, je velmi důležité, aby děti vydržely u jakéhokoliv kroužku. Mívají tendenci vymýšlet nové krátkodobé aktivity.
Nemusí se věnovat žádnému vrcholovému sportu, ani nemusí chodit do sportovního kroužku, ale měly by mít nějaký trvalý zájem.
Pohybu by se měly věnovat až 90 hodin měsíčně. Pohybem je myšleno cokoli: chůze do školy, jízda na kole, být venku s kamarády, tělocvik ve škole, plavání, vycházky se psem, míčové hry… 

 

Přeji vám, ať vaše děti sportování baví.

Autorka Tereza Chlebusová Kandráčová
Už 18 let žiju u vody, voda mě provází téměř na každém kroku. Specializuji se na výuku plavání od batolátek po seniory. Autorka eBooku Ve vodě jsem jako doma. Díky mým zkušenostem dokáži přistupovat ke svým zákazníkům s úctou a respektem. Zároveň však předávám radost a pohodu z plavání. U mně se prostě naučí plavat každý. Má práce je mou vášní, mí klienti jsou má rodina. Můj příběh si přečtěte www.plavusterezou.cz


Pohyb a sport

Sportem ku zdraví aneb zdraví pohyb mého těla. Ve zdravém těle zdravý duch.