Správné stravování

Správné stravování patří neodmyslitelně ke zdravému životnímu stylu, který nám napomáhá k tomu, abychom se cítili fyzicky i psychicky v dobré kondici. Náš celkový zdravotní stav a fyzická kondice se potom odráží v různých situacích, které nás během dne potkávají. Ať už jsou stresové, mírně zatěžující nebo klidné.

Den co den jsme zasypáváni informacemi o tom, jak bychom se měli ideálně stravovat, pohybovat se a dodržovat alespoň jisté zásady zdravého životního stylu. A nejedná se vždy pouze o reklamu na nové produkty ve stravování nebo na nové fitness studia. Pokud totiž budeme tyto zásady alespoň trošku dodržovat můžeme se v budoucnu vyvarovat nepříjemným onemocněním jako jsou například cukrovka, vysoký krevní tlak, osteoporóza, infarkt či obezita. Protože se nesprávné stravovací návyky objevují i u dětí, je dobré jím být příkladem a ukázat jim, jak se správně stravovat a jak dodržovat zdravý životní styl.

K tomu, aby naše tělo fungovalo tak, jak má je zapotřebí asi 40 nutričních látek, které nacházíme v jednotlivých složkách potravy, nikoli v konkrétní potravině jako takové. Je tedy zapotřebí přijímat stravu pestrou a vyváženou – ovoce, zeleninu, ryby, celozrnné pečivo, mléčné výrobky, tuky, nenasycené mastné kyseliny, drůbež či obilniny.

Až 55% naší stravy by měli tvořit sacharidy, které nalezneme třeba v ovoci, zelenině, fazolích, obilninách, luštěninách či celozrnném pečivu. V těchto potravinách se nachází převážně jejich komplexní forma. Jednouchou formu nalézáme třeba v medu, džusech, želé nebo ovocných sirupech. Sacharidy slouží jako okamžitá složka energie.

Další důležitou složkou potravy jsou tuky, které slouží jako zásobárna energie a umožňují vstřebávání vitaminů v nich rozpustných – A,D,E a K. v tucích přijímáme také esenciální a nenasycené mastné kyseliny, které si naše tělo samo neumí vytvořit. Při zvýšeném příjmu tuků však dochází k riziku nadváhy, vysokého krevního tlaku, rakoviny a srdečních onemocnění.

Denně by jsme měli mít zahrnuto v jídelníčku také 5 porcí ovoce a zeleniny. Ty mají příznivý účinek na krevní tlak a mají i antioxidační schopnosti. Nezbytný je také správný pitný režim, alespoň 2 litry denně. Přednost bychom měli dávat neslazeným vodám či čajům. Dále by jsme si měli hlídat také příjem soli. Sůl je složena ze sodíku a chloru. Tyto složky se podílí na udržování krevního tlaku a tělesných tekutin. U většiny lidí se přebytečný sodík z těla vyloučí, u některých se ale zadržuje a zvyšuje tak krevní tlak.

Velmi důležitým faktorem je pravidelnost stravování. Není marné si stravování dokonce plánovat v časových intervalech. Toto je důležité zejména pro děti, či starší osoby. Náš denní příjem jídla by měl být rozvržen do asi 5 menších porcí. Základem je vydatná a vyvážená snídaně, která by nám měla dát energii na celé dopoledne. Dále oběd a lehčí večeře a mezi hlavními jídly drobné svačiny. Ne nadarmo se říká snídej jako král, obědvej jako průměrný a večeř jako chudý.

Dalším důležitým faktorem správného stravování je vyváženost a střídmost stravování. Je důležité si hlídat příjem potravin pod určitou energetickou záštitou, to v podstatě znamená, že si hlídáme počet kalorií, které přijímáme. Neexistují totiž špatné potraviny, existuje pouze nesprávné a nevyvážené množství, které mnozí z nás konzumují.

(1324 hodnocení)
Článek Správné stravování byl publikován 10.11.2014 autorem Svět-vitality.cz.
Zdroj:
Vytisknout Doporučit známému

Mohlo by Vás zajímat:


Hubnutí a diety

Nadváha je začítek obezity! Myslete proto za včas na svoji štíhlou linii.