Stravování seniorů

Správné stravování patří neodmyslitelně k dobrému fungování lidského organismu a k jeho celkové vitalitě. V oblasti stravování seniorů je pak nutné nepodceňovat jistá specifika a dodržovat zásady volby vhodných potravin a všímat si také jejich složení.

Strava seniorů

V období tzv. „podzimu života“ je totiž většina seniorů zužována různými druhy onemocnění jako jsou například hypertenze (vysoká krevní tlak), diabetes mellitus (cukrovka), osteoporóza, dna, artróza a mnoho jiných degenerativních onemocnění a změn na lidském organismu. Dále se mohou objevovat poruchy příjmu potravy z důvodu špatného stavu chrupu a nevhodných zubních náhrad, z oblasti nesoběstačnosti, psychických poruch (deprese, demence, stavy akutní zmatenosti) či špatné ekonomické situace.

Část seniorů se projevuje stereotypně a odmítají například velká obchodní centra, kde chybí prodavačka za pultem, kterou mají při slově nákup zafixovanou v paměti.

Dalším problémem je nakupování slevněného zboží do zásob a jeho konzumace v lepším případě těsně před dokončením minimální lhůty trvanlivosti, což má za následek přibývání na váze a následnou obezitu. V horším případě se mohou po konzumaci zkažených potravin a potravin s prošlou lhůtou minimální trvanlivosti objevovat i alimentární otravy potravou nebo jiné poruchy zažívání.

Obecné zásady výživy seniorů

Mezi základní požadavek patří vyvážený energetický příjem a výdej potravin. Spotřeba proteinů (bílkovin) je u straších lidí téměř stejná jako u mladších osob, to znamená asi 1g proteinů na 1 kg tělesné váhy. Proteiny získáváme například z vajec, sýrů, drůbežího masa, ryb, sýrů a zakysaných výrobků.

S přibývajícími léty má většina seniorů nedostatečný přísun vitamínů rozpustných ve vodě a v tucích, proto je nutný dostatečný přísun čerstvého ovoce a zeleniny, ideálně pětkrát denně po menších dávkách.

Snížený také bývá přísun vlákniny, která je velmi důležitá pro správnou funkci střev. Zároveň změkčuje stolici a dodává pocit sytosti.

V tomto období se vyskytuje také nedostatek železa, proto je nutné jej dodávat v potravě. V dostatečném množství je obsažen například ve špenátu, vnitřnostech, vejcích nebo drůbežím mase.

Nesmíme opomínat dostatečný pitný režim. Většinou je nutné seniory do pití nutit, protože stejně jako malé děti mají sníženou potřebu pít a nemívají často pocity žízně. Měli by vypít denně minimálně dva litry tekutin a to zejména neslazené neperlivé nebo jemně perlivé minerální vody, ovocné džusy či bylinné a ovocné čaje.

(1332 hodnocení)
Článek Stravování seniorů byl publikován 15.11.2014 autorem Svět-vitality.cz.
Zdroj:
Vytisknout Doporučit známému

Mohlo by Vás zajímat:


Hubnutí a diety

Nadváha je začítek obezity! Myslete proto za včas na svoji štíhlou linii.